En turordningslista för varje driftsenhet

Hej! Har en fråga gällande LAS. Kan bli så att min tjänst upphör pga arbetsbrist. Vi är totalt 4 st som arbetar med exakt samma saker. Dock sitter jag på ett regionskontor och de andra på huvudkontoret. Jag är den som har varit längst anställd. Nu till min fråga. Om de vill stänga regionskontoret, har företaget då skyldighet att erbjuda mig en tjänst på huvudkontoret?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Enligt 22 § 3 st. lagen om anställningsskydd (LAS) ska, vid uppsägning, en separat turordningslista upprättas för varje driftsenhet som arbetsgivaren förfogar över. Med driftsenhet avses enligt förarbetena varje sådan del av ett företag som är belägen inom en och samma byggnad eller inom ett och samma inhägnade område, dvs. fabrik, butik, restaurang osv. det finns här ingen given definition men att kontoren ligger på olika orter är ett tecken för att vi troligen har att göra med två driftsenheter.

Av det som framkommit kan konstateras att du skulle kunna bli uppsagd om din arbetsgivare avser att lägga ner regionkontoret du jobbar på, detta oavsett om du har varit anställd under längre tid än dina kollegor vid huvudkontoret. Det nyss nämnda gäller dock endast om regionkontoret anses vara en separat driftsenhet.

Slutligen kan även noteras att det är möjligt att frångå dessa regler genom kollektivavtal.

Vänligen,

Erik LindgrenRådgivare