FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta08/02/2013

Går det att bara betala ränta på skadeståndskrav?

Hej. Jag har nyligen blivit dömd i tingsrätten till att betala 5500 kronor i skadestånd. Som jag förstår det så skall jag betala dessa pengar plus någon form av ränta, 8% 6§ och enligt riksbanken. Sammanlagt 9% fram tills att skuld är betald. Jag antar att ränta är på årsbasis. Skulle jag då kunna låta bli att betala hela skulden och istället betala personen i fråga 46:-/månad för att bara betala honom räntan? Låter larvigt men frågan är allvarligt ställd. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Om du har blivit dömd i Tingsrätt att betala skadestånd, samt domen vunnit laga kraft, är du skyldig att betala det belopp som nämns i domen jämte ränta (vanligtvis enligt 6 § räntelagen). Om det hade varit möjligt att enbart betala räntan som löper på skadeståndsbeloppet hade hela poängen med skadestånd försvunnit.

Mitt svar blir alltså att du är skyldig att utge skadestånd inkl. ränta till den skadelidande, någon möjlighet att endast erlägga ränta finns inte. Om betalning endast sker vad avser räntan har den skadelidande möjlighet att vända sig till kronofogden och utverka en exekutionstitel, vilken i sin tur kan leda till att utmätning sker.

Slutligen kan nämnas att det naturligtvis inte finns något hinder mot att du och den skadelidande avtalar om att du endast ska betala ränta på beloppet.

Vänligen,

Erik LindgrenRådgivare