Preskription av skatteskuld

Skatteskuld preskriberas efter 5år om inte preskriberingsavbrott görs. eller hur? Om de inte "hittar"dig = inte kan göra avdrag på lönen på 5 år, Har du "klarat" dig då? Du får tydligen en sammanställning (tror jag det heter) efter varje årsskifte på dina skatteskulder, är detta ett "avbrott"? (Skickas till föräldrarna där jag är folkbokförd.) Tacksam för svar Oroligoch undrande Mamma

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss med din fråga. Som du har konstaterat så preskriberas skattefordringar av normalgrad efter 5 år. Som jag förstår din fråga undrar du om skatteskulden preskriberas om man hållit sig undan i 5 år. Detta stämmer i princip och man ”har lyckats”. Dock finns ett viktigt undantag att beakta: det finns en möjlighet att vid skatteskulder förlänga preskriptionstiden. Preskriptionstiden får på Skatteverkets begäran förlängas med ytterligare 5 år (dvs. sammanlagt 10 år) bland annat om en person hållit sig undan. För att med säkerhet kunna säga att man ”klarat sig” krävs alltså att man lyckats hålla sig undan i totalt 10 år.

Ett preskriptionsavbrott av skattebrott sker inte genom dessa sammanställningar som man får vid årsskiftet. För att ett preskriptionsavbrott ska ske krävs att den misstänkte häktas, åtalas eller delges skälig misstanke under en förundersökning.

Reglerna om preskription av skatteskulder hittar du här: https://lagen.nu/1982:188

Hoppas svaret varit till hjälp.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare