Kränkande information på en webbplats

Hej! Kan en hemsida på internet som är skyddad enligt grundlagen skriva kränkande saker om mig?

Lawline svarar

Hej Josef,

Tack för din fråga.

Webbplatser som hör till massmedieföretag har normalt ett grundlagsskydd. Dock så innebär inte detta att de kan publicera vad som helst. Webbplatsen får inte publicera personuppgifter i strid med vissa brott som anges i grundlagen, som exempelvis förtal och förolämpning.

Anser du dig utsatt kan du göra en polisanmälan. Justitiekanslern, JK, som är ensam åklagare på tryck- och yttrandefrihetens område, tar endast i undantagsfall upp åtal som handlar om förtal och förolämpning.

Det finns även möjlighet att driva enskilt åtal, det vill säga att själv lämna in en stämningsansökan till domstol.

Du kan även vända dig till Allmänhetens Pressombudsman, PO. PO hjälper personer som känner sig "utsatta för oförsvarliga publicitetsskador genom det som skrivits om dem i papperstidningar eller tidningars hemsidor".

Vänliga hälsningar,

Farhad NiroumandRådgivare