Bodelning vid ett samboförhållande

Hej Min son och sambo köpte gemensamt en fastighet i början av 2012. Båda stod som ägare och båda på lånen ca: 1 100 000. I I oktober separerade de och kom muntligt överens om att sonen skulle bo kvar tills dess de fått fastigheten såld, de skulle dela på lånekostnaderna och resten av driftskostnaderna skulle min son stå för. Så skedde också till en början..Men sen hade sambom pratat med mäklarens juristisktkunnige som sa att hon bara behövde betala hälften av amorteringen och sonen fick återbetala till henne det hon tidigare betalat på räntorna. Det kan väl inte vara möjligt att man kan slippa betala räntor på ett lån man undertecknat som låntagare bara för att man inte längre bor där.. Eller har jag fel?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga! Jag ska försöka att svara tydligt.

I den fråga framkommer det inget som skulle tyda på att ett samboavtal är skrivet mellan din son och hans förra sambo. Således kommer jag att svara utifrån att det inte finns ett sådant avtal parterna emellan.

Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning, se 3 § sambolagen (2003:376). Då ett samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra, ska egendomen på begäran av någon av samborna fördelas mellan dem genom bodelning, 8 § 1 st sambolagen. Begäran om bodelning ska göras senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Vid bodelningen ska först sambornas andelar i samboegendomen beräknas, 12 § sambolagen. Vid beräkningen av sambornas andelar i samboegendomen ska från vad en sambo äger av egendomen så mycket avräknas att det täcker de skulder som den sambon hade när förhållande upphörde, 13 § st 1 sambolagen. Det som sedan återstår av samboegendomen, sedan avdrag gjorts för att skulderna ska täckas enligt 13 §, ska läggas samman. Värdet därav ska därefter delas lika mellan samborna, 14 § sambolagen.

Med anledning av det som framkommer ovan, skulle jag rekommendera att din son ansöker om bodelning, enligt 8 § 1 st sambolagen. Då den gemensamt förvärvade bostaden för sambors, utgör gemensam samboegendom och ska fördelas lika, såvida det inte finns ett samboavtal som säger något annat.

Jag hoppas att du har fått någorlunda klarhet kring dina funderingar i frågan. Jag önskar dig och din son lycka till och om du har fler funderingar alternativt följdfrågor i aktuellt fall är du självklart välkommen att kontakta oss igen.

Med vänlig hälsning,
Essie Malkoc

Essie MalkocRådgivare