FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess02/02/2013

Utdrag ur belastningsregistret utan samtycke - LVU och SoL

Kan socialtjänsten i samband med en LVU-utredning utan medgivande få ett uttdrag ur belastningsregistret på föräldrar? Kan de begära ut den utan medgivande i samband med en SOL-utredning?

Lawline svarar

Hej,

Som huvudregel sätter den enskildes integritet stopp för myndigheter, privatpersoner eller företag att utan samtycke begära utdrag ur belastningsregistret för en viss person.

När det gäller utredningar om omhändertagande av barn enligt LVU (lag med särskilda bestämmeler om vård av unga), eller exempelvis utredning om barns boende enligt SoL (socialtjänstlagen), väger dock vikten av att kunna göra en korrekt prövning utifrån barnets bästa tyngre än föräldrarnas integritet. Således får socialnämnden begära utdrag ur belastningsregistret utan föräldrarnas medgivande (se 2§ Lag om belastningsregister samt 11§ 8pt Förordning om belastningsregister).

Utdraget socialnämnden är berättigad till innefattar uppgifter om brott som föranlett annan påföljd än böter samt information om ev. åtalsunderlåtelse och kontaktförbud.

Lag om belastningsregister hittar du https://lagen.nu/1998:620

Förordning om belastningsregister hittar du https://lagen.nu/1999:1134

Vänligen,

Olle AnderssonRådgivare