FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt08/12/2006

Hittegods eller stöldgods?

Är godset att betrakta som hittegods eller stöldgods gentemot upphittaren? Cykel anträffas parkerad på trottoar, allmän väg. Cykeln saknar vid tillfället sadel och lås. Polis kontaktas.

Lawline svarar

Svaret på din fråga beror på om cykeln var borttappad eller kvarglömd. Är cykeln att anses som hittegods är du skyldig att utan dröjsmål anmäla ditt fynd av cykeln hos polisen enligt 1 § hittegodslagen se http://www.lagen.nu/1938:121. För att utgöra hittegods måste dock cykeln kunna sägas vara borttappad eller kvarglömd av ägaren eller innehavaren. Det betyder att om t.ex. ägaren till cykeln tillfälligt ställt ifrån sig cykeln för att springa in i en affär är den inte att betrakta som hittegods. Om du då tagit cykeln medan han sprang in i affären kan du genom hänvisningen i 5 § bli skyldig till snatteri (brottsbalken 8 kap. 2 §), stöld (brottsbalken 8 kap. 1 §) eller egenmäktigt förfarande (brottsbalken 8 kap. 8 § brottsbalken) beroende på uppsåt och värdet på cykeln. Se lag http://www.lagen.nu/1962:700.
Michael WittingRådgivare