FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/11/2005

Deposition efter uthyrning i andra hand

Hej! Jag hyrde i somras ut min lägenhet i andra hand. Vi skrev ett kontrakt mellan oss där det stod: "Deposition om 2000 kr betalas härmed av 2:a hands hyresgästerna och betalas tillbaka såvida lägenheten och dess inventarier återfinns i det skick som detta lämnats". Vi överlämningen upptäckte jag att de förstört mina fem stolsöverdrag med ett dyrbart tyg, vidare hade de spillt rödvin i min soffa, och förstört en linneduk. Jag hävdade då, med hänvisning till kontraktet att jag var tvungen att behålla depositionen om 2000 kr. Detta skulle ändå inte räcka till att ersätta alla mina utgifter. De vägrade och krävde istället att jag skulle betala tillbaka 1200 kr och menade att jag inte behövde pengarna för att täcka mina utgifter. Nu undrar jag hur detta förhåller sig rent juridiskt.De har fortsatt att terrorisera mig om pengarna och hotat med att gå till advokat mm. Har jag inte rätt att behålla dep. om de inte följt anvisningarna? Kan de stämma mig? Vad bör jag göra?

Lawline svarar

Hej! Ni har ingått en typ av civilrättsligt avtal i och med att de erlagt depositionen och att ni tagit in i hyreskontraktet att depositonen skall fungera som en säkerhet för dig att få ut pengar om de skulle förstöra något. I och med detta borde du ha rätt att, inom det beloppet du fått, ta ut ersättning för det de har förstört. Avtalet kan inte på något sätt anses oskäligt, så att de ska kunna jämka det. Som jag ser det har du rätt att behålla de 2000 kronorna, men om de går till advokat och det uppstår en tvist så måste du även kunna bevisa att stolsöverdragen, linneduken mm är värda så mycket, men du säger ju att de egentligen är värda mer så jag tror inte att det blir något problem. Lycka till! Mvh
Fia BergRådgivare