Istadarätt - avkomlingars rätt till arv i avliden förälders ställe

Gift par, inga gemensamma barn, maken avlider. Den avlidne har ett särskullsbarn som också är avliden. Den avlidne särkullsbarn har barn. Hur fungerar arvsrätt i det fallet?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.
Enligt Ärvdabalken (ÄB) 2 kap 1 § är bröstarvingar (den avlidnes barn) de närmsta arvingarna. I samma lagrum framgår även att principen om istadarätt gäller, nämligen att om bröstarvingen är avliden, så träder dennes avkomlingar i dess ställe. Med avkomling avses bröstarvingens barn, barnbarn osv. I detta fall träder alltså särkullbarnets barn in i dennes ställe och kommer att ta arv efter särkullbarnets förälder.

När ett äktenskap upplöses (t.ex. genom att ena maken avlider) ska som huvudregel en bodelning göras, se Äktenskapsbalken (ÄktB) 9 kap 1 §. Detta innebär att makarnas egendom som innehas med giftorätt läggs samman och delas lika mellan de två sidorna (den efterlevande maken å ena sidan och den avlidne makens arvingar å den andra). Det som tillfaller den avlidne maken är, tillsammans med eventuell enskild egendom, den avlidne makens kvarlåtenskap. Kvarlåtenskapen tillfaller då särkullbarnets barn, eftersom denne är ensam arvinge.

Särkullbarnets barn kan även välja att avstå sin rätt till arv till förmån för den efterlevande maken enligt ÄB 3 kap 1 § 1 st samt ÄB 3 kap 9 §. I sådant fall kommer den efterlevande maken ärva kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt och inte full äganderätt. Detta innebär att maken har rätt att förfoga fritt över egendomen, men har inte rätt att testamentera bort den. Särkullbarnets barn kommer sedan att få ut sitt arv som en kvotdel av den efterlevande makens kvarlåtenskap, när den efterlevande maken avlider ("efterarv").

Ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637#K3
Äktenskapsbalken: https://lagen.nu/1987:230

Vänligen
Amanda Harrysson

Amanda HarryssonRådgivare