Arvsfördelning

Arvsfördelning? Jag är ensamstående utan barn. Mina föräldrar och en bror är avlidna. Har idag en bror och en halvsyster i livet. Min döda bror har en dotter. 1) Hur fördelas mina tillgångar om jag inte gör någonting? 2) Kan jag utesluta någon av dem genom ett bevittnat testamente? 3) Måste detta i så fall även vara registrerat i tingsrätten för att gälla?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Arvsfördelningen är uppdelad i arvsklasser som har rätt att ärva. Den första arvsklassen består av den avlidnes bröstarvingar (barn) enligt 2 kap 1§ Ärvdabalk, (ÄB). Om denna arvsklass är uttömd, vilket innebär att det inte finns någon bröstarvinge träder den andra arvsklassen in. Detta innebär att det är den avlidnes förälder som ärver, om även dessa är avlidna så ärver den avlidnes syskon, dessa ärver lika stora delar av den avlidnes egendom 2 kap 2§ ÄB, är ett syskon avliden så ärver dennes barn dennes arvsdel.

Om du inte gör någonting så ärver din bror, din halvsyster och din brorsdotter den egendom du lämnar efter dig.

Den enda arvsrätt som man inte kan utesluta genom ett testamente är bröstarvingarnas (barn) laglott, 7 kap 3§ ÄB, men eftersom att du inte har några barn så kan du testamentera bort hela din egendom till vem/vad du vill.

Formkraven för ett testamente är att det ska upprättas skriftligen och bevittnas av två vittnen, 10 kap 1§ ÄB. I svensk rätt finns det inget krav på att testamentet ska registreras för att vara giltigt, således är ett korrekt utformat testamente efter formkraven giltigt.

Här hittar du Ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Vänligen

Sofia LiljaRådgivare