Sambos och arv

Sambo med två gemensamma barn och sambon dör. Om sambo avyttrar den dödes enskilda egendom för att betala driftskostnader på fastigheten eller använder tillgångar från den dödes enskilda konto. Ska då den enskilda egendomen återställas från vinstens av husförsäljningen innan arvsskifte sker?

Lawline svarar

Hej! tack för din fråga!

Som sambos ärver man inte varandra såsom gifta gör, (förutom hälften av gemensam bóstad och bohag, och minst två prisbasbelopp, framgår av Sambolagen 18 §) vid dödsfall har man därför inte någon rätt att använda den avlidne sambons medel. Det finns ingen regel som säger att man ska återställa tillgångarna om man faktiskt använder dem utan att använda tillgångar som inte tillhör en själv är då snarare att bedöma som stöld.

MVH Cecilia

Lawline RådgivareRådgivare