Anbud och accept vid annonsering

Hej, Jag har en fråga kring anbud och accept. Jag svarade på en blocket annons för två möbler där ett pris var angivet i annonsen. Jag tog kontakt med säljaren som på telefon bekräftade priset till mig. Vi kom överens om att jag skulle få lite fler bilder och efter att ha sett dem svarade jag via mail att jag ville köpa varorna. Jag fick då svar att det var osäkert om de trots allt ville sälja och att de skulle återkomma, vilket de gjorde. De hade bestämt sig för att sälja men då till ett högre pris, nästan det dubbla. Har jag någon rätt att hävda att vi ingått ett avtal då jag fick ett anbud med pris på telefon som jag sedan accepterade? Jag vill fortfarande köpa varorna som vi kommit överens om och till det pris som det var tal om.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Bindande avtal uppstår när givaren lämnar ett anbud och motparten accepterar detta, se 1 § lagen (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (AvtL), se https://lagen.nu/1915:218. För att vara ett bindande anbud ställs vissa krav. (1) Anbudet skall innehålla ett erbjudande eller löfte, (2) med ett preciserat innehåll (3) som riktar sig till en bestämd adressat och (4) måste vara utan reservation om att anbudet inte är bindande. En annons på t ex Blocket är därmed inte ett bindande anbud då den inte riktar sig till en specifik person utan till en obegränsad grupp människor. Annonsen ses istället som ett oförbindande s.k. utbud som innebär att köpare får lämna ett anbud som blir bindande om inte säljaren meddelar att den inte önskar ingå avtalet, 9 § AvtL.

I ditt fall är det mycket möjligt att säljaren lämnade ett bindande anbud i ert telefonsamtal. Det beror dock lite på vad sades under samtalet, men om säljaren erbjöd dig att köpa möblerna för ett visst pris borde det vara tillräckligt för att ses som ett anbud. Muntliga anbud skall som huvudregel antas omedelbart om inte anbudsgivaren och motparten kommit överens om att accept kan lämnas vid ett senare tillfälle, 3 § 2 st. AvtL. Av dina uppgifter verkar det som att säljaren erbjöd ett pris för möblerna och att du, efter du mottagit bilder, skulle svara om du ville köpa dessa eller inte. Om så var fallet torde ett bindande avtal uppstått mellan dig och säljaren till det pris ni kom överens om i telefonsamtalet. Jag rekommenderar att du sparar de mail du och säljaren skickat till varandra då dessa kan styrka att säljaren faktiskt lovat att du skulle få köpa möblerna till ett visst pris.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare