Frivillig bodelning när samboförhållande upphör

Jag och min sambo ska separera. Vi gör ingen formell bodelning utan har kommit överens. Han ska köpa min andel av huset. Jag kommer att vinstskatta för min försålda del. Ska man trots att formell bodelning inte görs räkna in fiktivt mäklararvode? Om ja, ska arvodet beräknas på hela fastighetens värde eller bara på min andel? Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej,

Vad som gäller när ett samboförhållande upphör regleras i sambolagen. Om minst en av samborna begär det ska all samboegendom fördelas genom bodelning (8 §). I sådan bodelning ska enbart sambornas gemensamma bostad och bohag som har köpts till det gemensamma hemmet ingå (3 §). I ert fall verkar ni vara överens om att någon bodelning inte ska ske. Detta innebär att ni delar upp era saker enligt er överenskommelse. Hur denna uppdelning ska gå till rent praktiskt regleras inte i lag utan är upp till er att bestämma. Eftersom du ska sälja din andel i huset till din sambo får ni själva komma överens om köpeskillingens storlek.

Då ni inte kommer använda er av mäklare finns det ingen anledning att öka köpeskillingen med ett fiktivt mäklararvode. Det fiktiva mäklararvodet skulle i så fall hamna hos dig tillsammans med den övriga köpeskillingen och inte hos någon mäklare. I praktiken skulle det enbart betyda att din sambo betalar ”för mycket” för huset.

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376

Med vänlig hälsning,

Axel BonningRådgivare