Kapitalvinstskatt vid överlåtelse av bostadsrätt

Hej! Jag och min sambo ska ta över mina föräldrars bostadsrätt genom att vi får den i gåva av dom och att vi ger dom en pengagåva a 1000000:- Dom köpte lägenheten för 35.000:- och har kvarvarande lån på den på ca 250 000:-. Lägenheten är värd ca 1.300.000:- Jag vet att jag och min sambo får betala deras vinstskatt sen när vi säljer lägenheten, men min fråga är ifall mina föräldrar behöver betala något i skatt? Vill ju inte att dom ska åka på något. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! En gåva är i juridisk mening när man ger bort något utan krav på motprestation. En rättshandlings innebörd påverkas normalt inte av vad man kallar den för.  Eftersom "gåvan" av bostaden sker mot en motprestatation är den inte att anse som en gåva. Skattefrihet enligt Inkomstskattelagen 8:2 kan då inte bli aktuellt.

Enligt Inkomstskattelagen 42:1 ska dina föräldrar ta upp sina inkomster när de deklarerar. Eftersom de får mer betalt för lägenheten än vad de köpte den för har de gjort en kapitalvinst. Hur storleken av denna beräknas framgår av Inkomstskattelagen 44:13-14 och 46:4-12(specialregler för bostadsrätter). Skatt utgår på kapitalvinster. Totalt kommer skatten att uppgå till 22 % av vinsten (46:18 och 65:7 Inkomstskattelagen). Mer om detta går att läsa på Skatteverkets hemsida.

Om dina föräldrar ska köpa en ny bostad kan de dock få uppskov med kapitalvinstskatten(se kapital 47 Inkomstskattelagen).

Eftsersom bostadsaffären kan få stora ekonomiska konsekvenser både för dig, din sambo och dina föräldrar råder jag er att vända er till en verksam jurist för att få råd.

Vänligen,

Ronja KleiserRådgivare