Vanlig handräckning

Hejsan. Jag gick ur ett förhållande för ett tag sedan efter att varit tillsammans med den här personen i 3,5 år. Men nu får jag inte tillbaka min TV och mitt ljudsystem som jag har betalat och avbetalningen står på mig. Har även mitt kvitto kvar på mina saker. Så min fråga är: Kan jag få tillbaka mina saker? För det är ca 20.000 kr kvar på räkningen och personen i fråga vill inte betala resterande.. Tack på förhand. / L

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det framgår inte av frågan om ni var sambos under tiden då ni var tillsammans. I mitt svar utgår jag ifrån att ingen av er har begärt bodelning enligt 8§ sambolagen. (För att bodelning ska ske när ett samboförhållande upphör måste någon av samborna begära det.)

Du har självfallet rätt att få tillbaka din egendom. Det du kan göra är att ansöka om vanlig handräckning hos Kronofogdemyndigheten. (Se ansökningsblankett: http://www.kronofogden.se/AnsokanBetalningsforelaggandevanlighandrackning.html)

Var noga med att fylla i personuppgifterna för dig själv och personen som har din egendom. Det kravet du har (att få tillbaka din tv och ditt ljudsystem) och grunden för kravet ska anges så tydligt att personen kan förstå vad  saken gäller. Eftersom du vill ha tillbaka din TV och ditt ljudsystem måste du klart ange hur de ser ut. Såsom modell, storlek, färg och så vidare för att den ska kunna identifieras.

Kronofogden skickar sedan ett brev till personen som har din egendom. I brevet finns ett kvitto som personen ska skriva på och skicka tillbaka. Det är ett bevis på att personen har sett ditt krav. Här kan personen välja att göra på lite olika sätt. 1.) Personen gör som du begär, och ger dig egendomen. 2.) Personer bestrider ditt krav (du får då bestämma om du vill ta ärendet vidare till domstol). 3.) Personen hör inte av sig till Kronofogdemyndigheten (Kronofogdemyndigheten förpliktigar då personen att lämna ut egendomen till dig).

När du ansöker om handräckning ska du ange om du vill ha Kronofogdens hjälp med att verkställa det du har begärt. Du kan även senare ansöka om att Kronofogden ska verkställa ditt krav. Det är upp till dig.

Kronofogdemyndigheten tar ut en avgift på 300 kronor för handräckningen. Huvudregeln är att den som inte vill lämna ut egendomen står för denna kostnad. Du kan dock förtydliga i din ansökan att du vill att personen ska stå för ansökningsavgiften.

Med vänlig hälsning

Karin OlofssonRådgivare