Samboegendom

Jag och min dåvarande sambo flyttade till en gemensam lägenhet där vi båda stod på kontraktet. Sedan så gjorde vi slut och sambon flyttade ut och bara drog. Kvar stod jag med lägenheten. Under vår sambo tid är det jag som har stått för alla räkningar ink hyran då hon varit arbetslös. Hon hsr dock betalt lite räkningar när hon jobbade under sommaren o fick pengar annars är det jag som stått för allt. Men nu när hon dragit och jag sstår själv med lägenheten har jag rätt att kräva henne på pengar till hyra då jag får stå kvar och ta hand om allt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Tillämplig lag på din fråga är sambolagen (2003:376). Enligt lagens 5 § är lägenheten s.k. samboegendom och när ett samboförhållande upphör skall bodelning av samboegendomen ske om någon av samborna begär det, se. 8 §. Begäran om bodelning skall ske senast 1 år efter det att samboförhållandet upphörde.

Lagen anger inte några regler om vem som skall betala för den gemensamma samboegendomen. Däremot anger lagen ett par regler om den gemensamma bostaden. Den som bäst behöver bostaden eller bohaget har rätt att få denna egendom i avräkning på sin del av bodelningen, 16 §. En sambo har också rätt att istället för att lämna bostaden till den andra sambon betala motsvarande belopp i pengar, 17 §.

Du kan inte i efterhand kräva din före detta sambo på hyra som du betalat under tiden ni var sambos. Om du, under förutsättning att erat förhållande upphörde senast för ett år sedan, väljer att begära en bodelning finns det alltså risk att din f.d. sambo kan få bättre rätt till lägenheten. Det finns också en möjlighet att du får en sådan bättre rätt och att hon måste lämna bostaden, hon kan då välja att ge dig motsvarande belopp i pengar och stanna kvar i lägenheten. Eftersom hon redan lämnat bostaden är det med stor sannolikhet inget lockande alternativ för dig att begära bodelning. Inte heller om det är så att du betalat större delen av ert gemensamma bostad och bohag eftersom hon enligt lagen har rätt till hälften av detta (trots att hon inte betalat någonting alls.).

Som svar på din fråga kan du alltså inte kräva henne på pengar. (Inför eventuell liknande framtida situation vill jag bara uppmärksamma på 9-10 §§ i lagen som säger att man kan avtala innan, under eller omedelbart förestående inför förhållandets upphörande, om att bodelning inte skall ske eller om att viss egendom inte skall ingå i bodelningen.)

Hänvisning till Sambolagen: https://lagen.nu/2003:376

Med vänliga hälsningar

Emma LundinRådgivare