FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/01/2013

Amerikanskt High School jämförligt med svensk gymnasieskola?

Min fråga gäller underhållsbidrag och anknyter till definitionen av utbildning. På annat ställe på er sida står det: "till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning." Jag undrar nu om High School i USA är annan jämförlig grundutbildning?

Lawline svarar

Hej,

Jag antar att du syftar på 7 kap. 1 § st. 2 föräldrabalken, som rör underhållsskyldighet (https://lagen.nu/1949:381#K7P1S2). Högsta domstolen har behandlat just denna fråga i rättsfallet NJA 1986 s. 345 som du kan läsa https://lagen.nu/dom/nja/1986s345.

Högsta domstolen ansåg att det var "tydligt att studierna [i USA] varken till innehåll eller funktion varit att anse som ett alternativ till en normal grundutbildning efter svenska förhållanden. Det skulle därför strida mot en grundläggande tanke i de nya underhållsreglerna att innefatta de amerikanska studierna i sådan "jämförlig grundutbildning" som kan berättiga ett myndigt barn till fortsatt underhåll av föräldrarna."

Domstolen ansåg alltså inte att High School i USA omfattades av denna definitionen "annan jämförlig grundutbildning". Noterbart är att personen i fråga inte tillgodoräknat sig utbytesåret i sin svenska utbildning, och det är tänkbart att domslutet skulle varit annorlunda om så hade skett.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare