Arvsskifte då dödsboet enbart har en delägare

Hej Min mormors man dog för ca 1 år sedan och bouppteckning är gjord. Min mormors man hade två barn sedan tidigare och när bouppteckningen gjordes så fanns det inga tillgångar som uppgick över prisbasbelopp för dem att ärva nu utan får vänta tills min mormor gått bort. Frågan är bara den att skall det göras ett arvsskifte mellan min mormor och hennes man ändå eller det blir ett arvskifte först efter hon gått bort ? Mvh Daniel

Lawline svarar

Hej,

Ett arvsskifte är ett avtal mellan dödsbodelägarna om hur arvlåtarens kvarlåtenskap ska fördelas mellan dem. Finns det flera dödsbodelägare ska detta göras som en sista förvaltningsåtgärd innan dödsboet därav blir upplöst.

I detta fall föreligger ett sk. enmansdödsbo då den efterlevande maken är den ända dödsbodelägaren eftersom hon kommer ärva, med stöd av prisbasbeloppsregeln, särkullbarnens arvslott. Särkullbarnen blir således inte delägare i din mormors mans bo utan kommer, då deras efterarvsrätt kan göras gällande, bli det i dödsboet efter din mormor.

Något avtal om arvsskifte kan följaktligen inte upprättas och dödsboet anses istället upplöst när bouppteckningen registrerats hos skatteverket. Tillgångarna tillfaller därav din mormor utan att något avtal om arvsskifte upprättats och boupptäckningen fungerar som legitimationshandling för din mormors förvärv av kvarlåtenskapen.

Har du fler funderingar eller frågor är du alltid välkommen att ställa en ny!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare