FrågaKÖPRÄTTÖvrigt27/01/2013

Återbetalning när man lämnar tillbaka en vara

Hejsan. Om jag lämnar tillbaka en vara, har butiken då rätt att återbetala pengarna på samma sätt som man betalade från början? Dvs att vid kortköp så går pengarna tillbaka på kortet och inte kontant? Har de i så fall rätt att kräva att det är exakt samma bankkort? Om butiken har rätt att ställa de kraven, enligt vilka regler är det så?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Jag utgår från att detta är ett konsumentförhållande; alltså att du köpt varan som privatperson. Det framgår inte direkt av din fråga om detta gäller en vara som du vill reklamera på grund av eventuellt fel i varan enligt Konsumentköplagen 16§ eller om du lämnar tillbaka varan för att du ångrat ditt köp. Ett öppet köp (du har rätt att lämna tillbaka varan och få tillbaka pengarna utan att ange något skäl) eller bytesrätt (man kan lämna tillbaka en vara och istället få en annan vara eller ett tillgodokvitto) är inget som regleras i lag och butiker är inte skyldiga att tillämpa dessa. Många affärer och butiker brukar dock lämna öppet köp eller bytesrätt och då framgår detta av kvittot. Om du reklamerar din vara enligt konsumentköplagen kan du bland annat få köpet hävt och du ska få dina pengar tillbaka. Inte i någon av dessa situationer framgår det av lagen hur butiken ska betala tillbaka pengarna. Det kanske är smidigast för butiken att återföra pengarna till samma kontokort, men är det möjligt för dem att föra över pengarna på annat kort eller ge en kontant betalning finns det inget i lagen som hindrar dem från att göra detta.

Med vänlig hälsning

Karin OlofssonRådgivare