Är det möjligt att efter en bodelning i samboförhållande kräva ytterligare ersättning?

Jag och min fd sambo har gjort en bodelning av vårt gemensamma hus, det var bara det som vi hade gemensamt. Nu börjar han vilja ha betalt för saker som han tycker att vi missat i våran bodelning.Vi gjorde den för två år sedan och han bodde kvar i huset. Hur giltigt är avtalet, och kan man i efterhand komma och kräva pengar?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

En bodelning i ett samboförhållande förrättas av samborna gemensamt och utgör ett avtal mellan dessa. Om en fråga slutligt har reglerats i ett avtal är det inte möjligt att i efterhand ensidigt kräva ändring av avtalet, om avtalet från början är giltigt. Avtalet är – lite förenklat – giltigt om båda parter varit överens om dess innehåll och avtalsinnehållet i övrigt inte är oskäligt.

Om ni i bodelningen slutligen reglerat era mellanhavanden i det som rör den samboegendom som fanns i förhållandet, i detta fall den gemensamma bostaden, är det inte möjligt för din f.d. sambo att kräva ytterligare ersättning, eftersom ni redan reglerat detta.

Om din f.d. sambo anser att någon del av samboegendomen inte omfattades av den ursprungliga bodelningen, men du är av en avvikande åsikt, är det i slutändan upp till en domstol att avgöra vem som har rätten på sin sida. Uppgifterna i din fråga är för knapphändiga för att jag ska kunna göra ett uttalande i någon riktning.

Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. I annat fall är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss.

Med vänlig hälsning,

Rikard WahlströmRådgivare