FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll26/01/2013

Jämkning av underhållsbidrag

Min fd fru och jag skrev ett avtal om extra underhåll till våra barn från mig vid skilsmässan. Hon var sjuskriven då och bodde ensam med barnen. Nu jobbar hon och är sambo så hennes ekonomi är klart förbättrad. Kan jag sänka beloppet jag betalar till 1273 eller måste det gå via advokat/domstol. Jag tror inte hon går med på en sänkning frivilligt.

Lawline svarar

Hej!

Underhållsbidrag fastställs genom dom eller avtal, 7:2 Föräldrabalken. Då du och din fd fru har upprättat ett avtal är du skyldig att följa det och kan inte själv besluta dig för att betala mindre än vad ni avtalat om. Det krävs ett nytt avtal eller en dom för att din underhållsskyldighet ska förändras. Enligt 7:10 kan det befintliga avtalet jämkas av domstol om det föranleds av ändrade förhållanden, något som skulle kunna bli aktuellt på grund av din fd frus ekonomiska förändring. Om du och din fd fru inte kan komma överens om en ändring kan du således vända dig till domstol.

Föräldrabalken hittar du https://lagen.nu/1949:381.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare