Den legala arvsordningen

Fråga om laglott. Vi är gifta. Har inga barn, gemensamma eller andra. Våra föräldrar är döda. Vi har båda syskon som är i livet. Vi skall upprätta ett testamente som skall gälla vid vår ev. samtidiga död. I vår situation finns det något formellt hinder för oss att testamentera bort hela vår gemensamma egendom till en bestämd person. (I vårt fall till min frus systerson.) Tacksam för svar

Lawline svarar

Hejsan!

När en person avlider blir det aktuellt att fördela den avlidnes egendom mellan de personer som är arvsberättigade. Enligt lagen finns det tre arvsklasser som reglerar i vilken ordning arvet ska tilldelas familj och släktingar. I den första arvsklassen finns bröstarvingar, i den andra finns den avlidnes föräldrar och syskon och i den tredje, och sista arvsklassen, finns bland annat mor och farföräldrar.

Det
är fullt möjligt att sätta d
en legala arvsordningen ur spel och istället skriva ett testamente som reglerar hur egendomen ska fördelas. Ett testamente kan då omfatta all den egendom som den avlidne personen efterlämnar, så länge det inte finns några gemensamma barn eller särkullbarn som alltid har rätt att kräva ut sin laglott. Då det inte finns några barn med i er situation så finns det alltså inget hinder mot att upprätta ett testamente där allt går till en viss person.

Ett annat hinder mot att testamentera bort all egendom kan även vara att den efterlevande maken alltid har rätt till ett visst belopp om detta inte har uppnåtts genom en tidigare bodelning. Då testamentet i ert fall skall gälla vid er samtidiga bortgång så utgör inte heller detta ett hinder mot att upprätta ett testamentet där allt går till systersonen.

När man upprättar ett testamente är det viktigt att tänka på att det krävs att vissa formkrav är uppfyllda för att testamentet ska vara giltigt. Testamentet måste ha upprättats skriftligen, det måste ha blivit underskrivet av den person vars vilja kommer till uttryck i testamentet och det krävs även att två vittnen samtidigt har närvarat vid upprättandet.

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare