FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/12/2006

Överlåtelse av del i bostadsrätt

Hej, Jag och min sambo äger en bostadsrätt ihop. Jag äger 70% och min sambo äger 30%. Vi skulle vilja äga 50% var. Hur går vi tillväga för att justera detta?

Lawline svarar

Normalt löser man detta genom att du säljer en del av din andel så att ni där efter får 50% vardera. För att göra detta krävs att ni ingår ett skriftligt köpavtal. Många gånger kräver även bostadsrättsföreningen att de som köper och säljer bostadsrätter eller delar av bostadsrätter anmäler detta. Läs därför stadgarna eller kontakta syrelsen så att ni vet vad som gäller. Om bostadsrätten är belastad med lån utgörs ofta själva betalningen av att den ena parten övertar en del av den andra partens lån. Kontakta gärna er bank för att diskutera denna och andra möjligheter. Kontakta gärna även Skatteverket för att undersöka eventuella skatteeffekter.
Ingela HöggrenRådgivare