Ska en sambo som tjänar mer betala en större del av löpande kostnader?

Jag och sambon ska separera och väntar på att sälja huset som vi äger tillsammans med dess alla löpande kostnader tex el, lån osv. Hon hävdar att jag ska betala mer av dessa då jag tjänar mer då hon vill skaffa lägenhet. Har hon rätt i detta?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Regler kring samboförhållandet hittar du i sambolagen, https://lagen.nu/2003:376.

Till skillnad från vad som gäller vid äktenskap finns ingen bestämmelse som stadgar att båda ska bidra till det underhåll som behövs för att sambornas gemensamma och personliga behov skall tillgodoses. Ni har alltså ingen underhållsskyldighet gentemot varandra.

Ni är två ekonomiskt självständiga individer (vilket i och för sig är fallet även i äktenskap) och du behöver alltså inte stå för en större del av de löpande kostnaderna.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare