Felaktigt utbetald lön

Hej, har fått en lön (domarpengar ifrån en cup) där dom har skrivit under en attest och utbetalt. Men nu i efterhand så har dom skrivit fel arvoden och vill därför kräva tillbaka pengar, är detta möjligt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid felaktigt utbetald lön gäller som huvudregel att återbetalning ska ske. Detta brukar kallas för condictio indebiti och är en regel som har vuxit fram i rättspraxis. Huvudregeln om återbetalning är dock inte undantagslös. I NJA 2001 s. 353 slog Högsta domstolen fast att om mottagaren av en felaktig utbetalning varit i s.k. god tro och hunnit inrätta sig efter den felaktiga betalningen, ska denne inte bli återbetalningsskyldig. Båda förutsättningarna måste vara uppfyllda för att mottagaren ska undslippa återbetalningsskyldighet.

Vad gäller det förstnämnda rekvisitetet kan du anses ha varit i god tro om du t.ex. inte själv kunnat räkna ut hur mycket du skulle få i lön och inte haft anledning att ifrågasätta arbetsgivarens uträkning. Om du däremot varit medveten om att du fått för mycket i lön anses du ha varit i ond tro och då ska återbetalning ske. Vad gäller det andra rekvisitetet anses man ha hunnit inrätta sig om det t.ex. förflutit lång tid sedan den felaktiga utbetalningen skedde. Om det har gått några månader sedan lönen utbetalades talar detta alltså till din fördel.

Då det inte framgår tillräckligt mycket information av din fråga är det svårt för mig att svara på om arbetsgivaren har rätt att kräva återbetalning. Men det är mycket möjligt att så är fallet och då gör du bäst i att betala tillbaka pengarna. Om arbetsgivaren stämmer dig inför en domstol kan du nämligen bli tvungen att betala motpartens rättegångskostnader vid förlust.

Med vänliga hälsningar,

Catarina Cali

Catarina CaliRådgivare