Felaktig betalning

Hejsan. Jag har betalt en faktura för drygt 1år sedan till en firma och har nu upptäckt att den fakturan var felaktig. Kan jag kräva tillbaka pengar på den fakturan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Vid felaktiga betalningar då man av misstag t.ex. betalat för mycket på en faktura gäller som huvudregel att återbetalning ska ske. Detta följer inte av någon lag utan fenomenet, som brukar kallas condictio indebiti, har vuxit fram i rättspraxis. Huvudregeln om återbetalning är dock inte undantagslös. I ett mål (NJA 2001 s. 353) slog Högsta domstolen fast att om mottagaren av en felaktig utbetalning varit i s.k. god tro och hunnit inrätta sig efter den felaktiga betalningen, ska denne inte bli återbetalningsskyldig. Notera att båda förutsättningarna måste vara uppfyllda för att mottagaren ska undslippa återbetalningsskyldighet.

Med tanke på att det gått så lång tid sedan du betalade fakturan (mer än ett år sedan) kan den sistnämnda förutsättningen mycket väl anses vara uppfylld. Vad gäller det förstnämnda rekvisitetet kan mottagaren anses ha varit i god tro om denne t.ex. inte själv kunnat räkna ut hur mycket du skulle betala denne. Om det däremot av fakturan klart framgår ett visst belopp och din betalning överstigit detta belopp kan mottagaren inte anses ha varit i god tro.

Då det inte framgår tillräckligt mycket information av din fråga är det svårt för mig att svara på om du har rätt att kräva tillbaka dina pengar. Mitt förslag är att du kontaktar mottagaren av den felaktiga betalningen och frågar om denne vill betala tillbaka överbetalningen. Om så inte är fallet kan du försöka med att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden (http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html).
Om mottagaren fortfarande inte vill betala tillbaka betalningen kan du därefter låta saken avgöras av en domstol om du vill. Det bör dock uppmärksammas att du kan bli tvungen att betala motpartens rättegångskostnader vid en eventuell förlust.

Med vänliga hälsningar,

Catarina Cali

Catarina CaliRådgivare