Meddelande om uppsägning sänd till arbetstagare via brev

Hej. Jag undrar om det verkligen är enligt reglerna för en arbetsgivare att skicka besked om uppsägning via vanlig post, alltså ej via REK post vilket ju garanterat visar ifall brevet mottagits av arbetstagaren? Om ej undrar jag även ifall detta i sig på något sätt kan ogiltigförklara uppsägningen eftersom det ej är säkert att brevet ens kommer fram.... Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Svar på din fråga går att finna i 10 § lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS). Om en arbetstagare ska sägas upp från sin arbetsplats är huvudregeln att detta ska meddelas arbetstagaren personligen. Uppsägningen ska vara skriftlig.

Brevledes meddelande om uppsägning ska ske genom rekommenderat brev. Detta alternativ kan användas om det skulle uppställa orimliga hinder för arbetsgivaren att komma i kontakt med arbetstagaren. Brevet skickas då till arbetstagarens senast kända adress. Alltså den adress som arbetstagaren senast meddelat arbetsgivaren. Om arbetsgivaren använder sig av brevledes uppsägning ska uppsägning anses ha skett tio dagar efter det att brevet lämnades till posten för att skickas iväg till arbetstagaren.

Då det finns skillnader mellan rekommenderat brev och ”vanligt” brev kan det finns möjlighet att din uppsägning inte hanterats korrekt. Det kan finnas utrymme att klandra uppsägningen som felaktig. Klander av uppsägningen ska i sådant fall enligt 40 § LAS meddelas arbetsgivaren inom två veckor efter det att uppsägningen skedde.

Med Vänlig Hälsning

LAS: https://lagen.nu/1982:80

Hannah JakobssonRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Behöver du hjälp med ärenden relaterade till Arbetsrätt och Uppsägning och avskedande ? Våra duktiga jurister kan hjälpa dig!

Fyll i formuläret så svarar en av våra jurister dig inom 24 timmar. Juristen kommer att kontakta dig och ge dig ett tidsestimat och ett prisförslag för att hjälpa dig med att lösa ditt ärende

0 / 1000