Meddelande om uppsägning sänd till arbetstagare via brev
Lawline svarar
Hej!
Tack för din fråga!
Svar på din fråga går att finna i 10 § lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS). Om en arbetstagare ska sägas upp från sin arbetsplats är huvudregeln att detta ska meddelas arbetstagaren personligen. Uppsägningen ska vara skriftlig.
Brevledes meddelande om uppsägning ska ske genom rekommenderat brev. Detta alternativ kan användas om det skulle uppställa orimliga hinder för arbetsgivaren att komma i kontakt med arbetstagaren. Brevet skickas då till arbetstagarens senast kända adress. Alltså den adress som arbetstagaren senast meddelat arbetsgivaren. Om arbetsgivaren använder sig av brevledes uppsägning ska uppsägning anses ha skett tio dagar efter det att brevet lämnades till posten för att skickas iväg till arbetstagaren.
Då det finns skillnader mellan rekommenderat brev och ”vanligt” brev kan det finns möjlighet att din uppsägning inte hanterats korrekt. Det kan finnas utrymme att klandra uppsägningen som felaktig. Klander av uppsägningen ska i sådant fall enligt 40 § LAS meddelas arbetsgivaren inom två veckor efter det att uppsägningen skedde.
Med Vänlig Hälsning
LAS: https://lagen.nu/1982:80