Rättegångskostnad, ersättning vid FT-mål (småmål)

Hej Jag har en tvist med en VVS-firma som renoverade vårt badrum. Efter renoveringen var avloppen tvungna att spolas igenom av en spolfirma för att fungera. Jag har sedan dess förgäves försökt få VVS-firman att betala trots att jag fått rätt i ARN samt försökt få in pengarna via Kronofogden. Det som återstår är en stämningsansökan men jag undrar över vad som händer i det fall jag förlorar. Summan jag vill ha ersättning för är ca 16 000 SEK. Jag läste att rätten till ersättning är begränsad vid smårättsmål och undrar hur det ligger till. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Enligt 18 kap. 8 a § rättegångsbalken (RB; länk finns här: här ) gäller särskilda regler om 1 kap. 3 d § 1 stycket RB är tillämplig, d.v.s. om värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger hälften av basbeloppet.
Förenklat uttryckt innebär detta att om du vill stämma någon i domstol och värdet uppenbart inte kommer vara högre än halva prisbasbeloppet (för 2013 ligger prisbasbeloppet på 44 500kr) så kommer reglerna i 18 kap. 8 a § RB att träda i kraft (det som kallas småmål/förenklat tvistemål/FT-mål).

I 18 kap. 8 a § RB finns en lista på vad en vinnande part kan få ersättning för. Dessa poster är ersättning för en timmes rättslig rådgivning, ansökningsavgift, resa och uppehälle, vittnesbevisning samt översättning av handlingar.
Dessutom stadgar den paragrafen att ersättning bara utgår i den mån den varit "skäligen påkallad för tillvaratagande av partens rätt".

Vänliga hälsningar
Olle

Olle LindbergRådgivare