Uppsägning av tidsbegränsad anställning

Jag har en tidsbegränsad anställning, from december 2012 till januari 2014. I anställningkontraktet står att uppsägningstid regleras av Allmänna bestämmelser och LAS. Enligt AB har man 1 mån uppsägningstid på tidsbegr. anställning sedan 1 maj 2012. Min arbetsgivare verkar inte veta om detta utan säger att det inte går att avsluta vikariatet. Min fråga är; kan jag säga upp mig (med 1 mån uppsägningstid) med stöd av AB? Jag arbetar för kommunen.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Huvudregeln vid en tidsbegränsad anställning är att anställningen avslutas när anställningstiden löpt ut och att ingen av parterna kan säga upp anställningen om ingen uppsägningstid har avtalats. I ditt fall står det i anställningsavtalet att uppsägningstiden regleras av bestämmelserna i Lag (1982:80) om anställningsskydd, (LAS). Det stämmer att du då har en uppsägningstid på en månad enligt 11§ LAS.

11§ LAS är däremot en regel där man kan avtala om längre uppsägningstider genom kollektivavtal. Är man bunden av kollektivavtalet så kan man inte avtala om villkor som strider mot kollaktivavtalet 27§, Lag (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet, (MBL). Är det däremot så att du inte är bunden av något kollektivavtal till din arbetsgivare (om du till exempel är oorganiserad, alltså ej är med i något fackförbund) så kan ni fritt avtala om uppsägningstiden utan att ta hänsyn till kollektivavtalet. Om du är medlem i ett fackförbund så kan du kontakta dem för att se vad de har för avtal med din arbetsgivare.

Vidare så är du anställd av kommunen och då man har en offentlig anställning så gäller vissa speciella regler som regleras i Lag (1994:260) om offentlig anställning, (LOA). Där regleras det i 10§ LOA att du som arbetstagare ska skicka in en skriftlig begäran om uppsägning för att det ska vara giltigt.

Sammanfattningsvis så har du rätt till uppsägning enligt dit anställningsavtal och även en uppsägningstid på en månad så länge detta inte strider mot kollektivavtalet och du bör skicka din uppsägning skriftlig!

LAS hittar du här: https://lagen.nu/1982:80

LOA hittar du här: https://lagen.nu/1994:260

MBL hittar du här: https://lagen.nu/1976:580

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Vänligen

Sofia LiljaRådgivare