Borgenärsåtagande i samband med aktiebolags konkurs samt utmätning.

Hej Jag har frågor ang. mitt AB som går dåligt. Mina funderingar kring en ev. konkurs, vad händer sen? Har som sagt ett AB som jag är själv borgenär för. Där checkkrediten är 500 00kr och ligger vid månadslutet på max. Kontrollbalansräkning är utförd men, vi har inte kunnat återställa aktiekapitalet. så då innebär det att jag är personligt ansvarig för all ekonomi på företaget. Min privata sits just nu är att vi har köpt hus tillsammans med min sambo. Hur blir det vid ev. konkurs? kommer man att ta huset ifrån oss? finns det sätt att undvika att huset blir utmätt.? hjälper det om huset står på min sambos namn? kan man få till ev. avbetalningsplan? hur brukar det fungera. vad är vanligast? tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Grundtanken med bolagskonstruktionen aktiebolag är att bolaget är en egen juridisk person, för vilken ägaren inte blir personligt betalningsskyldig för de skulder som belastar bolaget.

Som du dock nämner kan en ägare åtaga sig att gå i borgen för att säkerställa tillströmning av kapital till nämnda bolag. Detta är alltså ett undantag från huvudregeln om begränsat betalningsansvar.

Då du inte lämnat information om vad för typ av borgensåtagande du belastas av så redogör jag för samtliga, även om jag troligtvis med säkerhet kan anta att det rör sig om en proprieborgen.

Vare sig det rör sig om enkel borgen eller proprieborgen är den som gått i borgen ansvarig för skulden, detta i och med att borgen är accessorisk och direkt kopplad till lånet.
Beträffande enkel borgen återfinns reglerna i 10 kap. 8 § Handelsbalken. Här anges att borgesmannen skall betala vad gäldenären inte kan. Ergo måste borgenären först och främst uttömma alla möjligheter att få betalt ur, i detta fall, aktiebolaget. Först om borgenären kan visa att betalning inte är möjlig, inträder borgensmannens betalningsskyldighet. Enkel borgen är betraktas som relativt ovanlig.

Vad gäller proprieborgen så kan fordringsinnehavaren välja vem denne vill rikta betalningsansvaret mot. Vanligtvis är detta subjekt den som har bäst förutsättningar att betala. Alltså den med mest pengar. Detta är den absolut vanligaste typen av borgen och det är ovanligt att kreditinstitut går med på enkel borgen. Banken kan alltså kräva dig utan att ens gå via bolaget. Av avtalet skall det framgå vad det är för typ av borgen det rör sig om.
Om du inte kan betala vad du är skyldig kan banken gå till kronofogdemyndigheten för att få till stånd en utmätning.

Beträffande utmätning regleras detta i utsökningsbalken som du finner här; https://lagen.nu/1981:774. Av 4 kap. 17 § framgår att det bara är egendom som tillhör gäldenären som kan utmätas. Vad gäller det faktum att huset står i din sambos namn spelar detta ingen roll då du anses äga allt. Således kan allt som finns i er gemensamma bostad kunna komma att utmätas. Så till vida din sambo inte kan bevisa att det är hans. Att utmäta bostaden är något som kronofogden väntar med in i det längsta med att göra. Detta förutsatt att försäljning kan ge en reell vinst.

Slutligen skall nämnas att det i avtalet kan finnas beloppsbegränsningar vad gäller betalningsskyldigheten. Om inte sådant avtalats har dock Högsta domstolen accepterat jämkning av belopp med hjälp av generalklausulen i 36 § avtalslagen. Detta framgår av NJA 1999 s. 408.

Allt detta förutsätter dock att bolaget är i konkurs och det inte finns några pengar att hämta där.

Hoppas detta kan bringa lite mer klarhet till situationen. Jag kan i övrigt rekommendera dig att ta kontakt med bank och kronofogde.

Jacob Sandelin

Lawline RådgivareRådgivare