FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll21/01/2013

Föräldrars underhåll för barn är en lagstadgad skyldighet

Hej.

Vid skilsmässan för två år sedan skrev min f.d. man och jag ett skriftligt avtal gällande vilket underhåll han skulle betala då barnen endast bor hos mig. I november 2012 bestämde han sig för att halvera summan för att barnen inte gör som han vill (de har tyvärr inte träffats på ett år). Kan han bara bryta avtalet så här utan vidare? Vad kan jag göra? Har snäva ekonomiska förutsättningar och vår tredje son bor också hos mig, men då han fyllde 18 år vid skilsmässan har hans pappa inte bidragit alls till hans levnadskostnader. Barnens pappa har en fem gånger högre inkomst än jag, om det nu spelar någon roll? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

En grundläggande princip inom avtalsrätten är den så kallade ”pacta sunt servanda”-regeln, vilket är latin för ”avtal ska hållas”.  Principen innebär att avtal är juridiskt bindande för parterna som ingått det. Regeln går emellertid inte att utläsa i lagtexten, men är ändå att anse som gällande.

En förutsättning för att avtalsparterna ska tvingas hålla sin del av avtalet är dock att de förutsättningar som föreskrivits i avtalet fortfarande föreligger. Har det exempelvis inskrivits i ert avtal att dina barn ska agera på ett visst sätt, för att pengar ska utbetalas ifrån din f.d. man, ska också dessa förutsättningar föreligga för att han ska anses juridiskt bunden av sitt avtalsåtagande. Har ni dock skrivit ett avtal som ska gälla oavsett vilken kontakt din f.d. man har med sina barn får han inte ändra avtalsförutsättningarna på det sätt som du beskriver.

När det dock gäller underhåll till barn gäller inte bara ”pacta sunt servanda”, utan även reglerna i föräldrabalken (FB). I lagens 7 kap. 1 § stadgas att underhållsskyldighet föreligger utefter barnens behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga. Den ekonomiska förmågan har att göra med exempelvis vilken inkomst föräldrarna har, så det får alltså betydelse att dina barns pappa tjänar mer än dig. I samma bestämmelse stadgas också att underhållsskyldigheten gäller tills barnet är 18 år, eller (om barnet fortfarande går i skolan vid denna tidpunkt) tills barnet är 21 år. Eftersom underhållsskyldighet för barn stadgas i lag har du rätt att gå till domstol och kräva att din f.d. man betalar underhåll för sina barn. Förhoppningsvis räcker det med att du nämner denna möjlighet som påtryckningsmedel.

Avtalslagen återfinns https://lagen.nu/1915:218

Föräldrabalken hittas https://lagen.nu/1949:381

Här finner du mer om undantagen ifrån ”avtal ska hållas”: https://lagen.nu/begrepp/Pacta_sunt_servanda

Med vänlig hälsning

Elin SjörénRådgivare