Hel- och halvsyskons arvsrätt

Min faster är singel och har inga barn. Två av hennes syskon är avlidna, en av dem är ett halvsyskon. De har ett barn var. Det tredje syskonet, vår mamma, har 4 barn. Hur kommer arvet efter vår faster att fördelas?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om din faster inte har några barn ärver hennes föräldrar henne och om föräldrarna är avlidna så får syskonen dela på arvet. De avlidna syskonens rätt till arv övergår till deras barn. Halvsyskon får endast ta del av sin förälders lott. (2 kap. 2 § ärvdabalken).

Exempel:

Vi kan kalla föräldrarna för A och B och de skulle ha ärvt fastern med 1/2 var. Om föräldrarna är avlidna så inträder deras avkomlingar i deras ställe.  Om de tre har A som mor men B är inte far till halvsyskonet kommer 1/3 av A:s del fördelas bland samtliga syskon, men B:s del kommer bara delas av de som är avkomlingar till honom. ½ var av B:s del fördelas alltså till helsyskonen.

Säg att arvet efter fastern är 100 000. A och B ärver 50 000 var. A:s avkomlingar ärver ca 17 000 (50 000/3) var och de två avkomlingarna till B ärver 25 000 (50 000/2) var.42 000 (25 000+17 000) går alltså totalt till helsyskonen och 17 000 till halvsyskonet. Om ett helsyskon och ett halvsyskon är avlidna inträder deras avkomlingar i deras arvsrätt. Ni som barn till det levande helsyskonet får ¼ var av hennes del om ca 42 000.

Med vänlig hälsning

Ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637

Lawline RådgivareRådgivare