Betalningsansvarig för skulder i en ideell förening

Hej Min fråga handlar om ideiella fröeningar. jag har varit kassör i en fotbolls klubb sen avgick jag som kassör, Föreningens ordförande blev den nya kassören, efter detta så har föreningen hamnat i skuld till idrottsförvaltningen. Så min fråga är nu om föreningen hamnar i kronofogden kommer jag då vara ansvarig, men i nu läget är ärendet fortfarande hos idrottsförvaltningen, så hur kan jag göra så att jag själv inte hamnar i en dålig sitvation? MVH Ali

Lawline svarar

Vem som är ansvarig för skulderna beror på om den ideella föreningen är en juridisk person. En ideell förening som t.ex. en idrottsklubb, kan vara (och är oftast) juridiska personer med egen rättskapacitet, dvs. föreningen kan ingå avtal med andra, vara part i en rättegång osv. Om en sådan förening har skulder är det bara föreningens egna tillgångar som kan användas för att betala skulden. Om du bara varit kassör är du inte skyldig för skulder och åtaganden som föreningen åtagit sig, med andra ord så kan du inte krävas på pengar för de skulder till idrottsförvaltningen som föreningen har.

Josefine LarssonRådgivare