FrågaKÖPRÄTTÖvrigt11/01/2013

Utebliven vara vid köp av privatperson - hur kräva tillbaka pengar?

Kan jag (om jag har varit blåögd och betalat en vara i förskott) på något sätt få eller kräva tillbaks mina pengar ifrån en privatperson om inte varan dyker upp? Det finns registrerat en överföring genom min internetbank samt en överenskommelse per mail, jag vet vem människan är då jag har både namn nummer och personnummer. Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Enligt köplagen (KöpL) 23 § har du rätt att kräva fullgörelse av köpet, dvs. att säljaren skickar varan till dig såsom överenskommet. Enligt KöpL 25 § har du även rätt att häva köpet om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig som köpare, och säljaren inser eller borde insett detta (vilket ju är fallet om säljaren inte alls skickar varan till dig). Du kan även ha rätt till skadestånd för den skada du lidit pga. säljarens dröjsmål, om inte säljaren kan visa att dröjsmålet berott på ett hinder utanför säljarens kontroll, se KöpL 27 §. Vid hävning av köpet har du givetvis rätt att få pengarna tillbaka. Om säljaren inte betalar tillbaka dina pengar kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten, se lag om betalningsföreläggande och handräckning 1 §. Kronofogdemyndigheten kan sedan hjälpa dig att tvångsvis få säljaren att betala tillbaka dina pengar. På Kronofogdemyndighetens hemsida hittar du information om hur du går tillväga för att ansöka om betalningsföreläggande. Köplagen hittar du här: https://lagen.nu/1990:931 Lag om betalningsföreläggande och handräckning hittar du här: https://lagen.nu/1990:746. Vänligen Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare