Om bröstarvinges arvsrätt

Hej! Det är trettio år sedan min far dog. Då gjorde min mor och jag bodelning. Nu oroar hon sig för att jag inte kommer åt arvet efter henne. Jag är enda barnet.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga till Lawline.se! För frågor om arv och testamente, se gärna Ärvdabalk ÄB (1958:637)(https://lagen.nu/1958:637). Med tanke på hur du har ställt din fråga tolkar jag det som att det inte finns något testamente eller liknande skrivet efter din far och mor. Om inget testamente finns ärver arvlåtarens arvingar (dvs. släktingar)i en viss rangordning. Rangordningen finner du i 2 kap. ÄB. Enligt 2 kap. 1 § ÄB ärver i första hand arvlåtarens bröstarvingar dvs. barn (den sk. första arvsklassen). Då du har angett att du är enda bröstarvinge är det du son ärver, enligt ÄB och inga ytterligare åtgärder behöver vidtas. Är det så att det finns andra bröstarvingar alternativt testamente eller liknande som komplicerar bilden ytterligare råder jag dig och din mor att ta kontakt med ombud om ni är oroliga. (Värt att veta är också att vid din fars död gjordes en bodelning där din fars kvarlåtenskap enligt huvudregeln tillföll din mor med fri förfoganderätt (se 3 kap. 1 § ÄB). När din mor avlider ärver du således både din far och din mor.) Hoppas svaret har varit till din hjälp och kontakta oss gärna igen om du har fler frågor. Vänligen,
Amanda RasmussonRådgivare