Ärver makar varandra?

Jag har nyss gift om mig, har 2 barn fr. tidigare.Min nya man har 2 barn också fr. förr. Vi har köpt ett hus där vi båda äger lika mycket 50/50. Vad händer om någon av oss dör, ärver den efterlevande, eller bör vi uppgöra testamente? Jag vill att han ska få min del av huset ifall jag dör, och få bo kvar tills han går bort.

Lawline svarar

Hej Tina! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med dina juridiska problem. OM någon av er går bort gäller följande: Ni äger hälften var av huset - något som inte spelar någon roll vid bodelning (bouppteckning) mellan makar. Då delas allt giftorättsgods lika mellan er. Hur som helst, makar ärver varandra med fri förfoganderätt (alltså inte full äganderätt). Alltså, du har rätt, enligt huvudregeln, att förfoga över din makes arvingars arv (bröstarvingar i det här fallet). Men det finns en hake här (ett undantag). bröstarvingarna är barn utom äktenskapet (särkullbarn). Särkullbarn har alltid rätt att få ut sitt arv direkt och inte behöva vänta till den efterlevande går bort. Detta för att mycket kan hända med särkullbarnets arv under tiden det är hos den efterlevande, en risk som man anser inte vara lika stor om det skulle röra sig om gemensamma barn. (Ärvdabalken 3 kap § 1 st 1) Men särkullbarnen kan alltid bestämma enligt ÄB 3 kap §§ 1 + 9 att den efterlevande ska ha rätt att förfoga över arvet fram till sin egen bortgång (på samma sätt som gäller vid gemensamma barn alltså). Det finns även en basbeloppsregel som ger den efterlevande en form av trygghet. En make har rätt till fyra basbelopp (2010: á 43 300 kr). ÄB 3 kap 1 § st 2. Men det hjäper inte angående huset. Med det här sagt, gör ni enligt min bedömning bäst i att testamentera hur ni vill ha det. MEN det ska tilläggas att ni aldrig kan testamentera bort era barns laglotter (halva arvslotten). ÄB 9 kap och 7 kap § 1. Hälsningar Emelie K - Lawline
Emelie KarlssonRådgivare