Fd partner vägrar flytta

Min mamma har en alkoholiserad exsambo som vägrar flytta. Bostaden står på min mamma, hon betalar alla räkningar, lån, el osv. Hur ska man gå tillväga? Hon har velat kasta ut han i ett år nu men han vägrar. Tack för svar,

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Frågor om samboförhållanden regleras i Sambolagen(du hittar den här https://lagen.nu/2003:376). I 2 § framgår att ett samboförhållande upphör 1. om samborna eller någon av dem ingår äktenskap, 2. om samborna flyttar isär eller 3. om någon av samborna avlider Din mammas samboförhållande har därför i lagens mening inte upphört, trots att hon och mannen gjort slut. Det din mamma kan göra är att ansöka om bodelning enligt 8 § Sambolagen. Detta gör hon hos tingsrätten där bostaden ligger. Hon bör då begära att domstolen enligt 28 § ska pröva vem som har rätt att bo kvar i bostaden medans bodelningen görs. Samboförhållandet kommer då att upphöra(även i lagens mening) enligt Sambolagen 2 § 2 st. Om domstolen bestämmer att det är din mamma som har rätt att bo kvar ska sambon enligt 29 § genast flytta. Vägrar han kan din mamma vända sig till kronofogden för att få hjälp att avhysa honom från lägenheten. Om din mamma bodde i bostaden redan innan hon träffade sin sambo utgör den inte samboegendom (3 § sambolagen)och hon har då rätt att bo kvar om inte mannen behöver bostaden bäst och det finns synnerliga skäl för att han ska få behålla den. Tingsrätten kommer därför troligen besluta att det är din mamma som får bo kvar under bodelningen. Om du har fler frågor är du välkommen att skicka in dem till Lawline. Med vänlig hälsning
Ronja KleiserRådgivare