Ta över lån hos bank vid dödsfall?

Jag har en bostadsrätt som är värd ca 2 milj kr belånad till 1,5 milj. Den kommer mina barn (22 + 24 år) att ärva när jag dör. En av dem har studiebidrag den andra har tillfälligt jobb. Går det för dem att behålla lägenheten och ta över lånen?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Det finns ingen skyldighet för banken att låta barnen ta över lånet utan det är en bedömning som banken gör i det enskilda fallet. Om de gör bedömningen att barnen kan ta över en del av lånet vardera med sin andel i bostadsrätten som säkerhet (rent faktiskt blir det så att de tar upp nya lån för att kunna lösa bort dina gamla lån) blir det inga problem. I annat fall kan lägenheten behöva säljas vid din död för att täcka de lån som du har om du saknar annan egendom som kan täcka skulden. Vänliga hälsningar,
Fanny OlssonRådgivare