FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess31/12/2012

Tillåtet att på hemsida lägga ut information om lagförda personer?

Hej! En bekant blev dömd för sexuellt ofredande. Hela domen finns utlagd på Internet på Sweden Confidentials sida här finns fullständigt namn, fullständigt personnummer, telefonnummer och adress. Är det verkligen lagligt att lägga ut domslut så med tanke på risken för hämnd och förföljelser.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Domar är offentliga handlingar, vilket innebär att alla kan vända sig till respektive tingsrätt för att få ut en dom. När man får ut en dom är namnen inte dolda, om sekretess inte råder, vilket det kan göra för målsäganden i ett sexualmål eller om målsäganden är minderårig. Det är alltså fullt tillåtet att domstolar lämnar ut domar. Vad som däremot inte är tillåtet är att på en hemsida lägga upp information av den art du nämner. Först skall påpekas att det strider mot 21 § personuppgiftslagen (https://lagen.nu/1998:204#P21S1), som stipulerar att det är förbjudet för andra än myndigheter att behandla personuppgifter om lagöverträdelser som innebär brott, domar i brottmål m.m. Det kan också röra sig om förtal (https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1), då utpekandet kan sägas vara ägnat att utsätta personen för andras missaktning. Förtal är dock inte ett brott som polisen utreder, om det inte är påkallat från allmän synpunkt. Detta innebär att den förtalade själv får driva processen i domstol som ett s.k. enskilt åtal. Om det rör förtal av flera, som det verkar vara i detta fall, kan det dock anses påkallat från allmän synpunkt, då man kan slå ihop alla åtal och sköta det under en process. Mitt råd är således att ni vänder er till polisen, då detta inte är lagligt. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare