Fullgörelsetalan och fråga om skuld vid dödsfall

Hejsan! Jag har en vän som för några månadersedan hade det väldigt tufft ekonomiskt. Han frågade om han kunde få låna en ganska stor summa pengar för att inte hamna hos kronofogden och kunna leva. Vi skrev kontrakt gällande summa osv och att det skall vara betalt innan årsskiftet (innan 2013-01-01). Är det bara att polisanmäla om han inte håller avtalet? Har inte fått tag på honom sen november. Om det har hänt honom något (tex en olycka) och det har lätt till att han har gått bort, vad händer då? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, Du ska inte polisanmäla personen för att denne inte har fullgjort sin skyldighet enligt avtalet. Du kan vända dig till domstol och inleda en juridisk process där du kräver att din vän fullgör sin skyldighet att återbetala lånet (fullgörelsetalan). Du har goda chanser att få rätt i en process med tanke på att du kan använda avtalet som bevisning. När en person avlider bildas en juridisk person, ett dödsbo. Dödsboet omfattar all kvarlåtenskap som den avlidne har lämnat kvar. Den avlidnes skulder ska betalas av dödsboet så länge det finns medel till det. Om vi antar att personen har avlidit kan du alltså kräva betalning av dödsboet. Hoppas svaren har varit till någon hjälp! Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare