Förläggande av semester och semesterersättning

Hej, Om en anställning slutar 31/1-2013 så tjänas ju semester in från 1/4-12--31/1-13 som egentligen ska tas ut from 1/4-13 ( om anställningen hade fortsatt). Kan denna semester som tjänas in t.om januari tas ut under januari?? Eller bör dessa intjänade dagar regleras som utbetalning vid slutlön?

Lawline svarar

Hej, Jag förstår din fråga enligt följande: 1. är det möjligt att förlägga intjänad semester under januari (som faller in under uppsägningstiden)? eller; 2. bör intjänad semester betalas ut som semesterersättning vid slutlönen? Frågor av detta slag regleras av semesterlagen (1977:480). Det stämmer att ett semesterår är tiden mellan 1/4 år ett fram till 31/3 följande år. Intjänandeåret för följande semesterår (det vill säga för semestern året därpå) sammanfaller med perioden av semesteråret. Vad gäller fråga ett framgår det av 14 § semesterlagen att arbetsgivaren kan inte förlägga intjänad semester under uppsägningstiden utan arbetstagarens medgivande. Däremot kan du som arbetstagare komma överens med din arbetsgivare om att intjänad semester ska tas ut under uppsägningstiden. Frågan om semesterersättning regleras av 30 § semesterlagen. Semesterersättning är till för arbetstagare som inte har rätt eller möjlighet till semesterledighet. Semesterersättningen ska betalas ut i form av en klumpsumma utan oskäligt dröjsmål och senast en månad efter anställningens upphörande. Hoppas svaren har varit till någon hjälp. Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare