Uppsåt och skadegörelse

Hej Jag var ute mes jobbet för några veckorsedan, var i kontakt med polisen i ett annat ärende och fick då veta att jag var skäligen misstänkt för skadegörelse. Blev mycket förvånad då jag inte uppfattade att polisen skrivit en anmälan. Några kollegor och jag hade varit i baren och tagit ett par shootar och skulle sedan gå vidare till nästa bar på krogen på vägen snubblar jag till och tar i mot mig mot väggen och olyckligtvis går en spegel sönder. Vakterna kommer flygande och påstår att dom sett mig men en av kollegan säger att dom omöjligt kan gjort detta då dom kom från andrasidan väggen (bakom hörnet). Under kvällen hade vi druckit endel öl så när väl polisen kom till platsen så hade mina shootar börjat ge verkan och dom tyckte att jag bar för berusad för att förhöras. Nu till min fråga,kan jag dömas för skadegörelse när jag inte hade uppsåt till att spegeln gick sönder? Vakterna har säkert sagt att dom såg mig göra sönder den med flit. Hur vanligt är det att brottmål läggs ner när alkohol är inblandat och 100% bevisning saknad och att det ej var uppsåt med handlingen? Ligger bevisbördan på utredaren eller kommer ärendet att skickas till åklagare och blir det hen som ska föra bevisbördan mot mig ?

Lawline svarar

Hej, Det krävs uppsåt för att kunna dömas för skadegörelse vilket innebär att om domstolen anser att uppsåt saknas kommer det inte kunna leda till en fällande dom. Det torde vara ovanligt att brottmål läggs ned endast för att alkohol är inblandat men däremot förs det en livlig diskussion om hur uppsåtsbedömningen i sig ska göras när det är en alkoholpåverkad person som begått ett brott. Vakternas vittnesmål blir en form av bevisning vars trovärdighet bedöms och jämförs med din utsaga. Om det däremot skulle saknas bevisning helt och hållet är det såklart svårt för åklagaren att väcka åtal eftersom det inte finns någon bevisning att styrka åtalet med. Det är sedan åklagaren som fattar beslutet om denne kan väcka åtal eller inte och det är därför åklagaren som kommer ha bevisbördan i en eventuell rättegång. Vänligen,
Frida KarlssonRådgivare