FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/12/2012

Underhåll för barn - beslutsunderlag

Min sambo är nolltaxerad hos skatteverket med bl.a renskötselföretag. Han har nu fått papper från försäkringskassan där de meddelar att han ska betala underhåll för sonen baserat på statistiska centralbyråns beräknade medellön för renskötare, dvs 22000 kr/mån eller 264000 kr/år. De tar ingen hänsyn till vad skatteverket säger att han tjänar eller hur många renar han har. Jämför med en bonde som har 200 kor och en som har 5 så förstår ni säkert att det är en stor skillnad. Kan försäkringskassan verkligen göra så här?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Underhållsskyldighet regleras i 7 kap. Föräldrabalken (FB), se https://lagen.nu/1949:381. Den förälder som barnet inte bor hos ska betala underhållsbidrag. Underhållsbidraget ska bestämmas med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga. Utgångspunkten är vanligen inkomsten, men om föräldern inte anses utnyttja sin så kallade förvärvsförmåga utan ”godtagbar anledning” beräknas underhållet utifrån vad föräldern skulle kunna tjänat om denne utnyttjat sin förvärvsförmåga. Det finns även rättsfall som tyder på att det kan vara tillåtet att nedsätta underhållet då föräldern tjänar under genomsnittet i sin yrkesgrupp (NJA 1990 s. 205). Föräldrarna kan även komma överens om underhållsbidraget själva, vilket det går att läsa mer om på försäkringskassans hemsida om så önskas. Men eftersom din sambo mottagit ett beslut från försäkringskassan förmodar jag att det handlar om underhållsstöd, vilket syftar till att kompensera barnet till en viss nivå för det underhållsbidrag som uteblivit. Detta stöd blir föräldern som inte bor med barnet betalningsskyldig för. Uträkningen ska grundas i den inkomst föräldern har samt hur många barn denne har. Att försäkringskassan då grundar sin bedömning på generella uppgifter kan tyckas vara anmärkningsvärt. Det är svårt att säga något mer i frågan utan att vara mer insatt men om man är missnöjd med ett beslut hos försäkringskassan kan det överklagas inom en viss tid som bör vara angivet på beslutet, vilket ni bör överväga med tanke på det anförda. Reglerna kring underhållsstöd regleras i Socialförsäkringsbalken, se speciellt 19 kap. 10 § och framåt, vilken du återfinner på https://lagen.nu/2010:110, som säger att det ska grundas på inkomsten med avdrag på 100 000kr för den egna försörjningen. Vänligen,
Ida PerssonRådgivare