Saklån

Hejsan! För cirka ett år sedan lånade jag ut en bok till en vän, i god tro att jag skulle återfå boken. Personen vägrar numera att ge mig boken på nytt. Vad har jag för rätt. Kan man i efterhand skriva ett skuldebrev eller liknande för att återfå min bok?

Lawline svarar

Hej, De brott som ligger närmast till hands, utifrån den situation du beskriver, är olovligt förfogande, se 10 kap. 4 § Brottsbalken (BrB) (https://lagen.nu/1962:700 ), samt olovligt brukande, se 10 kap. 7 § BrB. Det utgör inte något tillgreppsbrott i 8 kap. eftersom att din vän inte har tagit dina saker olovligen. Brottet _olovligt förfogande_ begår din vän om han har frånhänt dig egendomen eller på annat sätt berövat dig din rätt till den. Detta har han gjort om han t ex har sålt egendomen, gett bort den, slängt den osv. Brottet _olovligt brukande_ förutsätter dels att han brukar de saker han har lånat av dig, dels att detta sker olovligen. Utifrån det du anför så brukar han boken olovligen eftersom du har krävt tillbaka den. För att hans handlande ska vara brottsligt krävs vidare att du vållas ekonomisk skada eller olägenhet genom hans brukande av sakerna. Om ditt främsta syfte är att få tillbaka det utlånade finns det andra vägar att gå än att göra en anmälan hos Polisen. Till att börja med kan du försöka kontakta honom genom att till exempel skicka ett brev där du kräver tillbaka din sak. Ange tydligt vad det gäller och ge honom vidare viss skälig tid på sig att lämna tillbaka det han lånat. Lämnar han inte tillbaka boken inom den tid du har gett honom kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om vanlig handräckning. Blankett till detta finner du här: http://www.kronofogden.se/AnsokanBetalningsforelaggandevanlighandrackning.html Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare