FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt02/12/2006

Parkeringsböter och ogiltighet

Är en p-bot ogiltig om tjänstenummer/signatur inte finns med på mitt exemplar av bot men finns på deras fotostatkopia? De är olika och deras kan vara modifierad i efterhand.

Lawline svarar

PARKERINGSBÖTER OCH OGILTIGHET Inledningsvis kan det vara av intresse att redogöra för rättelseförfarandet enligt lagen (SFS 1976:206) om felparkeringsavgift. Det enkla rättelseförfarandet är i huvudsak avsett för uppenbart felaktiga parkeringsanmärkningar, i fråga om vilka framställda invändningar kan prövas omedelbart. Det kan exempelvis röra sig om invändningar om att vägmärken inte var uppsatta eller andra invändningar som inte fordrar någon närmare utredning. Ansökan om rättelse får göras av fordonets förare, om denne är någon annan än ägaren. Polismyndigheten har befogenhet att inom ramen för rättelseförfarandet undanröja en parkeringsanmärkning. (8 §) Om din ansökan om rättelse ej bifalls så kan du anmäla hos polismyndigheten i det polisdistrikt där boten meddelades att du bestrider betalningsansvar. Du ska då åberopad de omständigheter och bevis som du anser är nödvändiga för bestridandet. Du ska naturligtvis här åberopa att signaturen ej finns på ditt exemplar av boten. Polismyndigheten genomför utredning och meddelar beslut ( 9 §). Om Polismyndigheten beslutar att ej undanröja din parkerngsanmärkning kan du överklaga till Tingsrätten i den domkrets där den påstådda överträdelsen ägde rum inom tre veckor från det att polismyndigheten meddelat sitt beslut. BEVISFRÅGAN Några rättsföljder är enligt lagen om felparkeringsavgift inte knutna till en underlåtenhet att lämna en uppgift om parkeringsavgift enligt 5 § . Inte heller förarbetena ger någon vägledning om verkningarna härav. I praxis har dock en domstol beslutat i ett liknande ärende att skäl att undanröja betalningsansvaret för en meddelad parkeringsanmärkning inte förelåg på grund av att den aktuella föreskriften inte följts (5 §).Rättsläget torde kunna sammanfattas som att lagstiftarens avsikt med den aktuella föreskriften vara att föraren, i möjligaste mån och i så nära anslutning till den rapporterade överträdelsen som möjligt, ska erhålla vetskap om att en parkeringsanmärkning utfärdats. Även om rättsläget inte är helt klart så kan det ej anses som att du ej fått vetskap om att en parkeringsanmärkning var meddelad mot dig. Parkeringsanmärkningen torde därför vara meddelad enligt lag. I en process kan dock du naturligtvis använda faktumet att parkeringsboterna är annorlunda som ett bevis på att du ej begått överträdelsen. De vanliga bevisbördereglerna torde innebära att polismyndigheten i vart fall måste styrka att du begått överträdelsen med skriftlig bevisning eller muntlig bevisning (rättegångsbalken 35 kap 1 §, ) eftersom de med rimlig eftertanke har lättare att säkra bevisning om det som inträffat (NJA 2005 s 205, NJA 1999 s 474 och Fitger, P Kommentar till Rättegångsbalken under 35 kap 1 §). Jag vill dock reservera mig i bevisfrågan på det sättet att om du vill ha en helt tillförlitilig källa bör du anlita en advokat eller annan rättslig expert på processrätt.
Jacob ÖbergRådgivare