Sambolagens tillämpning på äldre samboförhållanden

Vad är det som gäller angående sambolagen och bostad och bohag om två personer flyttade in tillsammans före 1998 där den ene parten stått för alla kostnader som köp, avbetalningar och räntor. Om jag förstår rätt kom denna lag till efter att paret flyttat ihop, gäller den då även om den tillkomm efter att dom flyttat ihop? Tack på förhand

Lawline svarar

Jag har delat upp mitt svar lite. Jag kommer börja med frågan om sambolagen överhuvudtaget kan tillämpas här, för att därefter gå in på vilka effekterna blir av att sambolagen tillämpas på fallet du beskriver. Sambolagen trädde i kraft 1988 men gick då under namnet Lag om sambors gemensamma hem. 2003 fick vi den nuvarande sambolagen. 2003 års sambolag innebar dock inga större förändringar av reglerna för samboförhållanden utan innebar främst att vissa ordval ändrades och att även homosexuella sambor kom att omfattas av lagen. Som utgångspunkt har det ingen betydelse om ett samboförhållande skulle ha inletts före 1988, sambolagens regler om bodelning är tillämpliga ändå. Däremot kan sambor avtala om att fördelningen av deras egendom ska ske på ett annat sätt än vad som föreskrivs i sambolagen, och ett sådant avtal är giltigt även om det ingåtts före sambolagens tillkomst (se rättsfallet NJA 1992 s.607). Sammanfattningsvis kommer sambolagen att tillämpas på förhållandet du beskriver om samborna inte avtalat om något annat. Sambolagen innebär att bostad och bohag som skaffats för gemensamt bruk är samboegendom, 3§ sambolagen. Vissa undantag från detta görs i lagens 4-7§§. När ett samboförhållande upphör ska bodelning ske om någon av samborna begär det, och då ska värdet av samboegendomen delas lika, 8§ sambolagen. Det går att göra undantag från hälftendelningen om det skulle vara oskäligt, dvs. uppenbart orättvist, att samboegendomen fördelas lika, 15§ sambolagen. Här tittar man främst på sådana saker som hur länge samboförhållandet varat och hur sambornas ekonomiska förhållanden ser ut. Ett exempel på när undantag kan göras är när ett samboförhållande upphör efter kort tid och den ena sambon stått för hela kostnaden för gemensam bostad och bohag. Det kan då vara oskäligt att denne person ”förlorar” hälften av värdet och bodelningen görs då så att denne får behålla mer av egendomen. Det är därför inte uteslutet att den sambo som bidragit med mer skulle kunna få behålla mer egendom i bodelningen i det förhållande du beskriver. Samtidigt bör det påpekas att hälftendelning är utgångspunkten och att ett av syftena med sambolagen är att skydda den ekonomiskt svagare av samborna. Det är inte ovanligt att en bostad som betalats av den ena sambon tillskiftas den andra sambon i en bodelning. Här verkar det dessutom röra sig om ett långvarigt samboförhållande vilket talar till fördel för hälftendelning. Vill du ha mer specifika svar är du välkommen att ställa en ny fråga till Lawline eller höra av dig till mig på mail, georg.dellborg@lawline.se Vänligen,
Georg DellborgRådgivare