FrågaÖVRIGTÖvrigt18/12/2012

Bevis vid felaktig p-bot?

Hej, fått en p-bot för att "giltig biljett saknas/ej synlig" fast min biljett sitter fast med häftmassa på korrekt sätt framför ratten i vindrutan. Har överklagat och sagt att jag vill ta del av den bild som finns som är "beviset" mot mig men får som svar att de inte lämnar ut bilder utan bara har dem internt. Har jag inte rätt att ta del av bevisningen mot mig? Och ett så kallat bildbevis: måste inte det visa både fönster och registrerings skylt för att vara gällande som bevis? Ett kollage av två bilder kan vara taget från 2 olika bilar? Om de inte måste bevisa att jag är skyldig kan parkeringsbolaget godtyckligt lämna ut p-böter till höger och vänster utan bevis och alla måste betala?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Felparkeringsavgifter regleras i förordning (1976:1128) om felparkeringsavgift. Hur parkeringsbolagen ska dokumentera avsaknaden av parkeringsbiljett är inte lagreglerat och de har inte heller skyldighet att visa upp eventuella fotografier som tagits. Däremot kan fotografierna användas som bevismedel i en eventuell rättegång. Du säger att du redan har överklagat p-boten. I det fall parkeringsbolaget väljer att väcka talan mot dig ska du vara medveten om att det tyvärr är få privatpersoner som vinner sådana tvister. Hur som helst önskar jag dig lycka till! /Amanda
Lawline RådgivareRådgivare