Sambo som vägrar att flytta

Hej Det är så att jag bor i min lägenhet med mitt ex, dock är det min lägnhet och jag betalar hyra själv. (hon står dock skriven där) Jag undrar nu om jag kan kasta ut henne? och sedan få nycklen som hon vägrar ge tillbaka!

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Samboförhållanden regleras i sambolagen. Enligt sambolagen 1§ avses med sambor två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 §) Med sambors gemensamma bostad avses bland annat lägenheter som samborna eller någon av dem innehar med hyresrätt, bostadsrätt eller annan liknande rätt, om byggnaden eller byggnadsdelen är avsedd som sambornas gemensamma hem och innehas huvudsakligen för detta ändamål. (5 § p.3) Om lägenheten har anskaffats för gemensamt bruk innebär det att lägenheten utgör samboegendom även om det är du som står på hyreskontraktet eller äger lägenheten, men eftersom du säger att det är din lägenhet utgår jag från att hon har flyttat in efter att du skaffade lägenheten. Då sker ingen delning vid samboförhållandets upphörande utan du som äger bostaden eller står på hyreskontraktet får behålla bostaden (om ni inte har barn ihop och inte heller synnerliga skäl föreligger, 8§). Ett alternativ för att slå fast att bostaden inte är samboegendom och att hon måste flytta kan vara att ansöka om en bodelningsförrättare (se 26 § Sambolagen, som hänvisar till 17 kap. 1 § Äktenskapsbalken. Om hon ändå inte flyttar och återlämnar nycklarna så kan du begära avhysning hos Kronofogdemyndigheten. Lagtext hittar du på www.lagen.nu Lycka till! Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare