Vem blir arvtagare?

Hej! Om jag som ensamstående utan barn avlider - vem ärver då mig om endast min far och en moster är i livet om jag inte skriver testamente? Får pappa allt eller får min moster det som min mor skulle ha fått?

Lawline svarar

Hej, Det är både din pappa och moster som ärver, precis som du skriver. Detta framgår av *2 kap. 2 § ärvdabalken*. I bestämmelsen föreskrivs nämligen följande: _”Finns det inga bröstarvingar, tar arvlåtarens föräldrar hälften var av arvet. Är någon av föräldrarna död, delar arvlåtarens syskon den förälderns lott. I ett avlidet syskons ställe träder dess avkomlingar, och varje gren tar lika lott. Finns det inga syskon eller avkomlingar till dem, men lever någon av arvlåtarens föräldrar, tar den föräldern hela arvet.”_ Om en sådan fördelning är oönskad bör alltså ett testamente upprättas. Att tänka på om du ska skriva ett testamente är att det ska undertecknas av dig under närvaro av två vittnen, som sedan ska bestyrka handlingen med sina namn. Ett testamentsvittne får inte vara under 15 år och inte heller omfattas av testamentets förordnanden, vilket framgår av *ärvdabalkens 10 kap. 1 och 4 §§*. Ärvdabalken återfinns här: https://lagen.nu/1958:637 Med vänlig hälsning
Elin SjörénRådgivare