Ersättning till vittne/tilltalad vid brottmålsrättegång

Hej! jag och min vän skulle ha varit på en rättegång idag angående våld mot känsteman ringa brott och när vi var på väg dit (15 mil hade vi åkt) så ringde dom och sa att det var inställt pga att det fattades en person som var delgiven. Men min väns adovkat sa att det var ett vittne som saknades så jag undrar om dom får ljuga å bete sig som dom gör mot mig och min vän? kan jag kräva att det blir nerlagt, för dom har skrivit att jag inte vill ha advokat och så har det redan tagit över ett år och nu måste jag vänta ännu längre. får dom verkligen ringa med så kort varsel för att ställa in allt? Vi har 18 mil dit och 18 mil hem plus att min vän var tvungen att vara ledig från sitt jobb plus all bensin vi tankat. Jag mår fan inte bra av det här har ånges och kan inte sova bra (är arbetslös så har många utgifter utan bra inkomt) så orkar inte med mera att betala.Dom behandlar inte oss bra. Är inte alla lika inför lagen ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du kontaktar LawLine med dina frågor. *1) Frågan om ersättning* Svaret på din fråga blir annorlunda beroende på vilken roll du spelar i rättegången. Såsom ett vittne har du rätt till ersättning för bl.a. färdkostnader, och eventuell utebliven inkomst enligt 36:24-25 RB. Såsom tilltalad har du endast rätt till ersättning för färdkostnader, och utebliven ersättning om du frias från allt ansvar. Även om du döms kan du få ut ersättning, om förlusten åsamkats av att åklagaren genom fel eller försummelse enligt 36:2 RB (https://lagen.nu/1942:740#K36). *2) Får domstolen ljuga?* Det är inte säkert att domstolen har undanhållit sanningen. Du skriver att de uttryckte att en person som ”delgivits” inte dykt upp till rättegången, vilket utgjort skäl för att inte fortsätta med huvudförhandlingen. Det kan mycket väl tänkas att det var just ett vittne som domstolen syftade på med detta uttryckssätt. Delgivning betyder nämligen att man överlämnar viss information till någon, vilket man även kan göra till ett vittne. Och enligt 46:2 1 st. 4 p. (https://lagen.nu/1942:740#K46) framgår att om ett vittne inte är närvarande, kan detta utgöra ett hinder mot huvudförhandling. Detta ger således domstolen rätt att skjuta upp rättegången; och det finns ingen regel om att domstolen ska skjuta upp en förhandling med ett visst varsel. *3) Kan jag kräva att åtalet blir nedlagt?* Nej, som misstänkt kan du inte kräva att åtalet blir nedlagt eftersom detta ansvar faller på åklagaren. Du kan ju dock bestrida åtalet och be att få det ogillat, men rättens beslut baseras då på vad som får anses bevisat och inte på om huvudförhandling tidigare har behövt ställas in till nackdel för den tilltalade. *4) Är inte alla lika inför lagen?* Det beror på hur du ser på det. I en brottmålsrättegång har inte alla roller samma ställning, rättigheter, och skyldigheter. Ett vittne har t.ex. alltid rätt till ersättning får sin iställelse vid rätten, emedan målsäganden bara har det under vissa omständigheter. Men om man ser på det utifrån en annan synvinkel har ju alltid en tilltalad i ett åtal samma rättigheter och skyldigheter, som tilltalad i ett annat åtal; så på det sättet är alla lika inför lagen.
Lawline RådgivareRådgivare